Üliõpilaste riiklikul konkursil pälvis peapreemia Tiiu Ernits
18. detsembril üliõpilaste teadustööde riiklikul konkursil pälvis ühe kahest peapreemiast Tallinna Ülikooli Kasvatusteaduste Instituudis kevadel doktoritöö kaitsnud Tiiu Ernits. Kokku tunnustati konkursil kaheksa Tallinna Ülikooli üliõpilase teadustööd.
Tiiu Ernitsa doktoritöö „Muusikaõppekirjandus ja laulmisõpetus saksa õppekeelega koolides Eestis aastatel 1860-1914” (juhendaja professor Airi Liimets ja emeriitdotsent Maris Kirme) puhul paistis silma nii autori julgus ja võimekus asjatundlikult ühendada muusikaloo, kasvatusteaduste, sotsioloogia ja ajalooteaduse vaateid ja meetodeid kõrgel tasemel, kui mitmete töömahukate analüüside olemasolu ning töö praktiline väärtus, mis muuhulgas võiks mõjutada kooliõpikute koostamise aluseid.
Muusikaõppekirjandust ja laulmisõpetust saksa õppekeelega koolides Eestis aastatel 1860–1914 analüüsinud Tiiu Ernits jõudis järeldusele, et toonane muusikaharidus järgis ühiskondlikke suundumusi ja mitte laste vajadusi.
„Lapse huvide arvestamise määra näitas ka temaatika ja elusituatsioonide valik laulutekstides, mis järgis eelkõige suundumusi ühiskonnas laiemalt, mitte aga ei arvestanud otseselt lapse huvisfääre,“ kirjutas Ernits. „Muusikahariduse ampluaa ületas sageli õpilase eluringi – teemaks olid sageli näiteks sõjasangarlus ja leinalaulud.“
Doktoritöös vaatles Ernits saksakeelset kooliharidust Eestis: laulmisõpetuse aluseid ja põhiprintsiipe, kooliõpikut kui teadusliku uurimistöö objekti ning analüüsib saksakeelset muusikaõppekirjandust.
Töö eesmärgiks oli selgitada, milliseid laulikuid, muusikaõpikuid ja kasvatusalaseid käsiraamatuid kasutati vaadeldaval ajavahemikul ning millised olid nende kesksed tunnused. Töös uuriti, kuidas ajastuspetsiifiline ühiskondlik ja sotsiaalkultuuriline tegelikkus mõjutas muusikaõppekirjandust ja missuguseid tänapäeva kasvatusteaduseski oluliseks peetavaid kontseptsioone ja käsitusi võis täheldada.
„19. sajandile iseloomulik moderniseerumisprotsess põhjustas pingevälju, mis kajastus ka muusikaõppekirjanduse ja laulmisõpetuse sisus. See tõi Saksamaa kaudu läänepoolse Euroopa kasvatustegelikkuse Balti kubermangudesse, sealjuures nii uuenduslike, traditsiooniliste kui arengut takistavate tendentsidena,“ tõdes Ernits.
Koorus pilt sellest, et Balti kubermangude eestikeelsetes talurahvakoolides võis laulmisõpetusel olla kõrgem positsioon ja noodilugemisel suurem osatähtsus kui see oli samal ajal Saksamaal, kus tähtsaimaks peeti tollal ühise laulupagasi kujundamist rahvale.
Taktimõõt tõi esile lauluvaliku meetrumilise printsiibi – koraalilikkusele viitav 4/4 taktimõõt kinnitas lauluvalikus lapsepäraste laulude vähest osakaalu. „Selgus, et esteetiliste ja religioossete väärtusvaldkondade domineeriv esinemine järgis tollaseid ühiskonnas ja kooli eesmärkides heaks kiidetud väärtusi, norme ja hoiakuid, kuid ei aidanud kaasa isiksuse terviklikule arengule, sest olid omavahel pöördvõrdeliselt seotud,“ nendib Ernits. „Õpikutes ja laulikutes pakutav arengukeskkond oli küllaltki üheplaaniline ja vastuoluline. Implitsiitse aspektina selgus, et valitses normatiivne, lausa dogmaatiline inimesekäsitus.“
Tiiu Ernitsa doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu repositooriumis E-Ait: http://e-ait.tlulib.ee/320/
Üliõpilaste teadustööde riiklik konkurss toimub alates 1991. aastast. Konkurssi viib läbi sihtasutus Eesti Teadusagentuur koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga. Tänavu pälvisid üliõpilaste teadustööde riiklikul konkursil tunnustuse järgmised Tallinna Ülikooli üliõpilaste teadustööd:
Tiiu Ernits “Muusikaõppekirjandus ja laulmisõpetus saksa õppekeelega koolides Eestis aastatel 1860–1914” – peapreemia
Kristina Lindemann “Venekeelsete noorte struktuurne integratsioon postsovetlikes kontekstides: hariduse omandamine ja tööturule sisenemine” – ühiskonnateaduste ja kultuuri valdkonna doktoriõppe üliõpilaste astmes 1. preemia
Indrek Jets “Lahingumaod. Skandinaavia 9.-11. sajandi kunstistiilid Eesti arheoloogilistel leidudel” – ühiskonnateaduste ja kultuuri valdkonna doktoriõppe üliõpilaste astmes 3. preemia
Katrin Laas “Stohhastiline resonants harmoonilises ja murrulise tuletisega ostsillaatoris” – loodusteaduste ja tehnika valdkonna doktoriõppe üliõpilaste astmes diplom
Terje Kaldur “Kunstiteraapia grupitöö kasutamine õpilaste üksilduse vähendamiseks koolikeskkonnas” – terviseuuringute valdkonna magistriüliõpilaste astmes 1. preemia
Laur Kiik “Keskkondlik subjektivisatsioon, etniline natsionalism ja ‘looduse’ ontoloogilise teoetiseerimise poliitika: Etnograafia Katšini mast, Birmas / Myanmaris” – ühiskonnateaduste ja kultuuri valdkonna magistriõppe üliõpilaste astmes 1. preemia
Artur Alajaan “Paide ordulinnus keskajal” – ühiskonnateaduste ja kultuuri valdkonna rakenduskõrgharidus- ja bakalaureuseõppe üliõpilaste astmes 3. preemia
Inga Micule “Arendusprojekt: digiõppemäng ”Heliloto – Eesti linnud” viie- kuni seitsmeaastastele lastele” – ühiskonnateaduste ja kultuuri valdkonna rakenduskõrgharidus- ja bakalaureuseõppe üliõpilaste astmes diplom