INIMENE, KES MUUDAB MAAILMA! Eestisse oodatav auväärne Tenzin Priyadarshi läks kümneaastaselt oma vabast tahtest Rajgiri budistlikusse kloostrisse
6. ja 7. augustil esineb Tallinnas kahe loenguga mees, kelle lihtsaimateks tiitliteks oleks munk ja õpetlane ning kelle nime järel on kasutusel sõna Rinpoche, mis tänase müstika ühes kantsis Tiibetis viitab inimese austamisväärilisusele. Selleks meheks on Tenzin Priyadarshi, kellest on saanud omamoodi sild iidsete budistlike tarkuste ja kaasaegse infotehnoloogilise maailma vahel.
Eestis esineb auväärne Tenzin Priyadarshi kahe loenguga: esimene toimub Tallinna raekojas ja seal räägib külaline vabastavast kunstist, teema seondub näitusega “Kunst valitseb”, kus on eksponeeritud ligi 100 originaalteost Lääne-Euroopa vanadelt meistritelt 15. – 17. sajandist. Näitus loob loengule intrigeeriva fooni, tuues kokku tänase maailma, vana Euroopa moraali läbi tollaste kunstiteoste ja budistliku analüüsi loomingu meelivabastavast toimest.
Teisel õpetlase esinemisel on jutuks budismi, areneva meele ja areneva tehnoloogia koosmõju, see on pilguheit uue massikommunikatsiooni ja arenevate tehnoloogiate ajastu eetikale. Loeng toetub Buddha Dharma tarkusele, mida Tiibeti ja India meistrid on sajandeid alal hoidnud ning asjassepühendatu teadmistele.
Lihtne inimene, lihtne munk
“Olen tavaline inimene, kes on saanud väljaõppe, et otsida kõiges näiliselt tavalises erakordsust,” ütleb auväärne Tenzin Priyadarshi tagasihoidlikult enda kohta. “Olen lihtne munk, kes tänu oma õpingutele õppis hindamise kunsti.”
Justkui edasi andes tänase maailma kahte poolust — iidset budistlikku filosoofiat ja üha keerukamaks muutuvat infotehnoloogia ajastu pinnalpüsimise eetikat — kirjeldab õpetlane mõnikord ennast kui kaamerameest, mis fikseerib inimesi ja sündmusi ühes hetkes. “Minu pildid on minu maailma peegeldused; minu maailm on minu meele peegeldus; minu meel – vahel vaikne ja vahel ärev – püüab mõista loodust selle mitmetahulisuses,” seletab ta. “See loob panoraami maailmast, milles me elame – vahel rahul ja vahel soovi õnnest ning rahust.”
Auväärse Tenzin Priyadarshi elu on mägiojakesena voolanud Tiibeti kloostritest maineka Harvardi ülikoolini, mis tähendab kahe väga erineva maailma kokkupanekut üheks mosaiigiks. Ta on toonud pühakodade filosoofilise rahu kiirustavasse ja pulbitsevasse teadusmaailma. Alguse aga sai kõik sealt, Oriendist.
Südameasjaks religioonide dialoog
Auväärne Tenzin sündis hindu braahmani peres Vaishalis, Indias. Kümneaastaselt läks ta oma vabast tahtest Rajgiri budistlikusse kloostrisse iidse Nalanda ülikooli lähedal, õppis traditsioonilist indo-tiibeti ja jaapani budismi ning pühitseti ametisse Tema Pühaduse dalai-laama poolt, kes on tema vaimne mentor. Tema ainulaadne taust hõlmab endas üheaegselt nii traditsioonilist budistlikku väljaõpet kui ka ilmaliku hariduse omandamist. Ta õppis mitmete suurepäraste õpetajate käe all, kelle hulgas on sellised tuntud nimed ja tiitlid nagu Tema Pühadus Sakya Trizin, Tema Pühadus Drikung Chhetsang, Tema Kõrgeausus Kushok Bakula Rinpoche ja Tema Kõrgeausus Samdhong Rinpoche ning sai meditatsiooniväljaõppe Tema Kõrgeaususelt Drubwang Rinpoche’lt. Auväärne Tenzin on tuntud oma armastuse poolest sanskritikeelse budistliku kirjanduse vastu.
Oma väljaõppe algusaegadel tutvustati teda Kolkatas ema Teresale, kelle vaestega töötamist jälgides õppis auväärne Tenzin inimese loomuse ja kaastunde kohta. Ta oli elavalt huvitunud religioonidevahelisest dialoogist ja esindas budistlikku traditsiooni kohtumisel paavst Johannes Paulus II-ga kristlaste tagakiusamise ajal Indias 1997. aastal. Sellest ajast saadik on ta astunud dialoogi peapiiskop Desmond Tutuga, paavst Benedictusega, Tema Pühaduse Gyalwang Karmapaga ja teiste usujuhtidega.
Õpilasest õpetlaseks
Tenzin Priyadarshi omandas bakalaureusekraadi Integral Honors programmi stipendiaadina filosoofias, füüsikas ja religiooniuuringutes, kõrvalerialaga rahvusvahelistes suhetes ja jaapani keeles. 2003. a lõpetas ta magistriõpingud võrdlevas filosoofias ja religioonis Harvardi ülikoolis.
Auväärne Tenzin Priyadarshi on ka Prajnopaya instituudi ja sihtasutuse asutaja ja president. Tegemist on ülemaailmse humanitaarorganisatsiooniga, mis pakub hoolt kõigile, olenemata nende rahvuslikust või usulisest taustast või soost, arendades uuenduslikke tervise-, haridus- ja sotsiaalhoolekandeprogramme. Tema püüdlused hõlmavad endas projektide arendamist, mis edendavad humanitaarabi ja kultuurilist mõistmist riikides, nagu India, Nepaal, Jaapan, USA ja Sri Lanka, et aidata nende ebavõrdses olukorras elanikkonda.
Auväärne Tenzin Priyadarshi on Vishwa Shanti stuupa (Maailma Rahu pagoodi) asutajaliige New Delhis ja Sarnathis, Indias ning kuulub samuti mitme akadeemilise, humanitaar- ja usuorganisatsiooni nõukokku. Ta õpetab rahvusvahelisel tasemel ainekursusi alates filosoofiast, teadusest, eetikast ja religioonist kuni sotsiopoliitilise mõtteni. Ta õpetab ka traditsioonilist budistlikku filosoofiat ja praktikat Prajnopaya instituudis. Mõistagi pole eelnimetatud tegevused sugugi täielik loetelu neist ettevõtmistest, millest koosneb õpetlase elu.
Vabal ajal, mida tal on paraku harva, tunneb auväärne Tenzin Priyadarshi rõõmu fotograafiast, kalligraafiast, lilleseadest ja teetseremooniast.
“Universum kasvatab teadlikkust, kui meie sellest teadlikuks saame. Meel, mis on valgustunute kaastundega kastetud, soovib luua rohkem altruistliku olendite riigi. Niisugune on maailm munga pilgu läbi,” ütleb auväärne Tenzin Priyadarshi.