Kuidas Sten Karpov uue sarja “Tulejoonel” jaoks kapo uurija rolli sisse elas?
Sten Karpov on tuntud eelkõige teatrilavalt, kuid ta on mänginud ka mitmetes tele- ja filmiprojektides, näiteks põnevus-draamasarjas “Restart” ja filmis „Vasaku jala reede“. Samuti mäletatakse teda rahvusvaheliselt tunnustatud ja mitmeid preemiaid pälvinud lühiõudusfilmi „Karv“ peaosatäitjarollist.
Teatrilavalt kaamera ette
Sten Karpovi 13 aasta pikkune näitlejakarjäär on pakkunud talle mitmeid väljakutseid, põnevust ja arengut. Üheks ehk kõige õpetlikumaks täienduseks tele-ja filmitöö kogemuste pagasis peab ta peaosatäitjarolli kodumaises sarjas „Restart“. Sten mängis sarjas abielumeest Gerti, kes naudib õnneliku peresuhte varjus üha ohtlikumat armuelu ning kelle muretu elu pöördub ainsa päevaga pea peale. „Kümne episoodi materjali filmisime üles küllaltki lühikese ajaga, mis tegi võtetest intensiivse perioodi,“ kirjeldab Sten.
Just tempo ja režissööri soovide suhtes kiire reageerimine võtetel olid need, mis näitlejale toona väljakutset tekitasid. „Sarjade peal üldiselt kipuvadki võttepäevad pikad ja tihedad olema, filmitakse ikka 12 ja pluss stseeni päevas. Pikalt aega leiutamiseks ja kohanemiseks, enne kui kaamera käivitub, tihti ei anta,“ lisab näitleja.
Igapäevasest teatritööst erinevalt oli kaamera ees näitlemine Steni jaoks uudne kogemus. “Sain aimu, kuidas töötada rolliga väljaspool harjumuspärast teatritöörütmi, kus reeglina loome oma tegelast ja lihvime stseene poolteist kuni kaks kuud enne, kui publiku ette astume,“ kommenteerib Karpov.
Ainult üks võimalus, et teha perfektne sooritus
Kõige kustumatuma mälestuse kaamera ees töötades on Stenile jätnud lühifilmi „Karv“ viimane võttepäev. Näitleja mängis filmis kiilanemise tõttu komplekside küüsis vaevlevat Leod, kes võtab kasutusele müstilise juuksekasvuseerumi, mis põhjustab tema kehas groteskseid moondumisi. „Olin olnud juba kümme tundi järjest melassi, hobusekarvade, kunstvere ja mille kõigega veel kaetud, füüsiliselt „piinatud“ ning vaimselt kurnatud, kui alustasime finaalstseeni filmimist,“ kirjeldab Karpov.
Lühifilmi stsenaarium kulmineerus sellega, et peategelase kodu süüdati ning näitlejal tuli protagonisti viimased hetked välja mängida kõrvetavate leekide sees, ees ja vahel. „Teadsin, et pean maksimum paari duubliga oma soorituses õnnestuma, sest kehva esituse korral meil rohkem võimalusi ei ole. Ühte ja sama asja mitu korda järjest maha ei põleta,“ meenutab Sten. Nüüdseks on lühi-õudusfilm “Karv” ringi rännanud väga paljudel festivalidel ja toonud koju lugematu arvu tunnustusi ja preemiaid.
Aeg puhata, aeg tööd teha
Kevadine karantiiniaeg oli Karpovite perele kui väike puhkeperiood, kus tiheda graafikuga näitleja sai oma aja pühendada perele ja väikesele tütrele. “Oli palju aega näiteks kokkamiseks ja lapsega mängimiseks. Usun, et minu pooleteiseaastane tütreke nautis sellest igat päeva. Emme-issi püsisid ilusasti kodus ja olid pea kogu selle aja õnneliku lapse päralt,” kirjeldab Sten.
Praegu aga on tal pooleli mitu projekti nii teatrilaval kui väljaspool teatrit. „Mul on Endla teatris hetkel käsil kuus lavastust. Kui olud lubavad, siis juba jaanuaris algavad Tšehhi kirjaniku Bohumil Hrabali romaani dramatiseeringu „Ma teenindasin Inglise kuningat“ proovid. Väljaspool teatrit on praegu käsil Elisa draamasarja „Tulejoonel“ võtted, kus mängin kaitsepolitsei uurijat,“ sõnab Karpov.
Raskesti talutava kapo uurija roll
Uus põnevussari „Tulejoonel“ räägib linna oma hirmuvalitsuse all hoidvast pommimehest, kelle töö- ja eraelu on karidele jooksnud. Kurjategijat asuvad Steni kõrval püüdma ka Kaspar Velberg, Märt Avandi, Priit Pius ja paljud teised tuntud kodumaised näitlejad. Kapo uurija tegelaskuju kirjeldab Sten kui kärsitu loomusega head inimestetundjat: „Tema parimaks tööriistaks on intuitsioon. Ta ei oska vestlustel hoida sõbralikku tooni ega viitsi näida parem, kui ta tegelikult on. Veider huumorisoon ja varjamatu armukadedus teevad temast raskesti talutava kolleegi.“
Selleks, et karakterisse paremini sisse elada, töötas Sten palju dialoogi kallal. „See tegelane sünnib koostöös stsenaariumi autori ja režissööriga ning areneb igal võttepäeval edasi. Muidugi on meil tegelane läbi arutatud ja analüüsitud, kuid parim ettevalmistus, mis mul igaks võttepäevaks olla saab, on tegelase dialoogi väga hea valdamine. Ainult sedasi on kohapeal võimalik vastavalt režissööri suunistele kiirelt reageerida,“ räägib Karpov.
“Tulejoonel” esimesed osad jõuavad Elisa Huubi 11. detsembril.